Het blijft nog steeds een raar jaar. Voorlopig kunnen we door allerlei omstandigheden minder weg dan we zouden willen. Om onze nieuwe camper niet alleen maar in de stalling te laten staan hebben we besloten de opvolger van onze Grand Old Lady, de Playmobiel (smile), komend jaar te verhuren. Dat doen we via Camptoo. We hebben al een aantal huurders. De eerste verhuurperiode is al heel snel en dus hebben we de camper uit de stalling gehaald en gaan we de komende week weer eens alles opfrissen. Even checken of alles na een winterse rustperiode het nog doet en ook zelf alles weer eens uitproberen en zorgen dat er een kloppende handleiding is voor onze huurders.

En ondertussen gaan we natuurlijk ook nog genieten van de reis. Want aan alle kanten kriebelt het om zelf weer snel op stap te gaan. Gewoon even geduld en in ieder geval inzetten op volgend jaar januari naar Marokko!

Maar nu eerst onze korte reis. We zijn van plan om via de Ardennen af te zakken naar Noord-Frankrijk en willen daar onder andere naar Metz. Verder laten we ons leiden door de wegen en de leuke camperplekjes die we tegenkomen. We laten ons verrassen.

Woensdag 5 april, Barrage La Gileppe

Vanmiddag rond half 2 vertrokken uit Zutphen. Ons doel is een camperplek in de buurt van Malmédy. We willen morgen gaan wandelen.

Maar eerst willen we vandaag door de nieuwe tunnel bij Maastricht, kijken of het echt scheelt....

We hebben nog niet geluncht dus stoppen we net voorbij Cuijk om wat te eten. Onderweg gezien dat het klepje voor het buitenstopcontact los zit. Het doet z'n naam eer aan, het kleppert er vrolijk op los. Als ik het vastmaak zie ik dat er water lekt bij de linkerachterband. Daar zit ook de aansluiting voor de vuilwatertank dus misschien is die niet goed afgesloten. Dat is ie wel, het water komt ergens anders vandaan. Na wat zoeken en voelen blijkt er water langs de slang van de waterpomp te druppelen. Shit.... We zijn dan wel op pad om alles na te lopen maar het liefst hebben we natuurlijk wel dat alles het voorbeeldig doet.

We zoeken via Google naar camper/caravanbedrijven en vragen of we daar terecht kunnen. Helaas allemaal veel te druk, zelfs om even te kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn. In Cuijk zit onze garage voor de volvo dus bellen we Dennis (van Wheelerdealer.nl) . Hij repareert dan wel geen campers maar is wel heeeel handig. We kunnen gelijk komen, wat een service. Dennis constateert dat de pomp wel erg provisorisch is vastgezet en dat daardoor waarschijnlijk de afsluitringen zijn los- cq kapotgetrild zijn. Hij kan het in ieder geval dicht kitten, in de hoop dat het de komende dagen blijft zitten. Ander materiaal heeft hij niet. Het moet even een tijdje drogen maar we gaaan toch eerst een stuk rijden dus dat moet lukken.

Na dit oponthoud gaan we verder richting Ardennen. We stoppen uiteindelijk rond 7 uur bij Le Barrage de la Gileppe. Daar is een mooie mixparking aangelegd met 4 plekken speciaal voor campers. Gratis, inclusief electriciteit. De 4 plekken zijn bezet dus zetten we de camper achterin op een rustig plekje neer. Stroom hebben we niet persé nodig.

Voordat we gaan eten gaan we eerst een de omgeving verkennen, even de benen strekken en het hoofd wat leeg maken. We zitten hoog boven het stuwmeer. Het is een schitterend uitzicht.

Tot onze verrassing komen er ook nog een paar mannen op hun hoorn blazen. Heel toepasselijk in deze omgeving.

We hebben geen zin om nu nog te koken en eten wat hapjes die we van thuis hebben meegenomen. Drinken een glaasje en zijn zo moe dat we al vroeg gaan slapen.

Onder de dekens is het de hele nacht lekker warm maar er boven is het steenkoud, ik krijg er zelfs hoofdpijn van. Dat wordt de komende nacht gewoon de kachel aanhouden op een laag pitje.

Donderdag 6 april, Barrage La Gileppe

We hebben gisteravond geen water gebruikt maar vanmorgen moet het er echt van komen. Wassen, theewater en afwassen. Als we buiten kijken zien we dat het weer lekt bij de pomp, grrrrr.

We besluiten om onze campermonteur Freddy (van Hanzestadcampers) te bellen om te overleggen. We besluiten om terug te rijden naar Zutphen. Het lekken moet verholpen worden en om nu weer een rijtje reperateurs af te bellen heeft ook geen zin in. Na zo'n 3 uur zijn we in Vierakker en Freddy gaat aan de slag. Het blijkt dat de pomp toch vorstschade heeft opgelopen en een en ander is uitgezet en verbogen. Na enig kluswerk is alles weer ok. De pomp doet het weer en er lekt geen water meer. Het is ondertussen 4 uur en we besluiten weer richting de camperplek van gisteren te rijden. We zien wel of we het halen of dat we onderweg een andere plek gaan zoeken.

Het rijden gaat weer redelijk vlot en in weer ongeveer 3 uur zijn we over. Geeft wel een goed gevoel, gewoon weer beginnen waar we geëindigd zijn.

Vanavond gaat Jos wel koken, moet ook wel want er zijn geen hapjes meer. Ik kom ondertussen even bij van al het rijden.

We staan nu op een plek met stroom, en genieten ondertussen eerst van Janine Jansen met het vioolconcert van Mendelssohn en daarna Lavinia Meijer die op de harp stukken van Philip Glass speelt.

Morgen gaan we weer met frisse moed verder. De planning is om bij droog weer een stukje langs het stuwmeer te gaan lopen en daarna naar het restaurant in de toren te gaan. Daar kunnen we dan zowel genieten van het mooie uitzicht als van de wifi. Hopelijk kan ik dan dit verslag er op zetten.

Nog even voor het slapen gaan het verhaal achter de eitjes in het schaaltje. Mijn vader gaf mijn moeder met Pasen altijd een groot, mooi opgemaakt ei. Toen hij 28 jaar geleden overleed hebben mijn 2 zussen en ik deze traditie overgenomen en geven onze moeder elk jaar een mooi ei. Sinds bonbonwinkel Janson in Zutphen zit, haal ik daar het ei. Hij heeft de lekkerste chocola en maakt elk jaar weer verrassende eieren. Afgelopen jaar is mijn oudste zus op 64-jarige leeftijd overleden. Ondanks al het verdriet hebben mijn overgebleven zus en ik dit jaar toch weer een ei gekocht voor onze moeder. Vorige week heb ik er één besteld bij Janson want de soort en maat die ik wilde hebben had hij niet op puur in voorraad. Zaterdag zou het ei klaar zijn. Toen ik het ei zaterdagmorgen wilde halen stond het verkeer vast in Zutphen, de brug bleek (achteraf) geblokkeerd door een duif die vast zat in het hefmechaniek. Ik heb er meer dan een uur overgedaan om vanuit De Hoven in de stad te komen en weer terug. En ook nog voor niets want door een misverstand was het ei niet klaar. Uiteindelijk heb ik het aan het eind van de middag opgehaald en naar mijn moeder gebracht. Vervelende samenloop van omstandigheden maar het was niet anders.

Voor dat we met de camper op stap zouden gaan, wilde mijn moeder graag nog wat losse eitjes van Janson, want het grote ei voor Pasen aanbreken in natuurlijk not done. Ik mocht voor mijzelf ook wat halen. Tijdens het kopen kwam Huub Janson naar mij toe en begon nog weer even over zaterdag. En het gedoe met het verkeer én ook nog voor niets vond hij heel vervelend. Mede omdat ik toch voor hem reclame blijf maken op Facebook (met foto van mijn moeder met ei) kreeg ik zowel de eitjes voor mijn moeder als die voor mij gratis. Het kostte moeite maar we hebben de eitjes tot vanavond bewaard en hebben er heerlijk van genoten na ons heenenweerritje naar Zutphen.

Tot zover de reclameboodschappen voor 2 garages/monteurs en een bonbonwinkel.

Vrijdag 7 april, Barrage de Nisramont

Vanmorgen een wandeling gemaakt om een deel van het stuwmeer. Het was een tocht van ongeveer 6 km. Voor mij al een fikse wandeling maar door de hoogteverschillen echt een zware tocht.

Heen ging het prima, ten eerste daalden we en ten tweede was het een mooi, langzaamaflopend geasfalteerd pad.

Aan de andere kant van het water moesten we via een steil bospad, klimmend en klauterend weer omhoog. Om het voorzichtig uit te drukken, ik was kapot. Na het bijkomen in de camper, met de lift (die aan de buitenkant van de toren zit) omhoog naar het restaurant. Een schitterend uitzicht met op de ruiten aangegeven welke plaatsen je zou kunnen zien bij heel helder weer.

De koffie smaakte prima maar er was helaas geen wifi. Is alleen beneden maar daar lukte het ons niet om verbinding te krijgen.

Ons doel voor vanmiddag is Sankt Vith. Daar is een cp op loopafstand van de binnenstad. We rijden eerst over de Hoge Venen. Een schitterende tocht, een volgende keer willen we daar weer eens doorheen wandelen. Maar er langsheen rijden is al een feestje. Daarna door Malmédy en dan naar Sankt Vith. Al met al een mooie rit. In Sankt Vith gaan we gelijk de stad in. Dat is echter een teleurstelling. Het is één straat en dan ook nog eens niets bijzonders. Nadat we nog even boodschappen hebben gedaan besluiten we om verder te rijden. Het is ondertussen trouwens wel mooi weer geworden. We zoeken een beetje leuke plek in de buurt en rijden naar Barrage de Nisramont. En weer is het een schitterende tocht door de Ardennen, het ene moment bos, dan weer weidse vergezichten en zo af en toe een gehucht. Het laatste stuk rijden we langs de Ourthe, slingerend over een smalle weg. De cp ligt er mooi bij.

We staan pal aan de Ourthe op een rustige parking waar gereserveerde plekken zijn voor campers. We vinden het zonde om na het eten binnen te blijven zitten dus gaan we nog een stukje wandelen.

We hebben op de kaart al gezien dat het niet lukt om hier om (een deel van) het stuwmeer te lopen. Dat zou 16 km zijn, 'iets' te lang. Dat wordt dus een stukje heen en weer lopen. Het stuwmeer is niet zo spectaculair als die van Gileppe. Het is een kunstmatige verbreding van de Ourthe, geen echt meer. Maar het is heerlijk om even langsheen te wandelen.

Alleen de vogels begeleiden ons. Tot we aan de overkant ergens in de bergen een auto keihard horen remmen en vervolgens, volgens mij, door een grintbak horen gaan. Er volgt geen klap. Maar wel een vreemde ervaring om op afstand een (bijna?) ongeluk te horen en niets te zien en niets te kunnen doen.

(De volgende morgen rijden we over de weg die die auto in tegenovergestelde richting heeft gereden. We zien de remsporen en een smal, onverhard zijweggetje waar hij waarschijnlijk is ingedoken. Maar geen kapotte bomen of iets dergelijks. Het lijkt er op dat alles is goedgegaan.)

Op de terugweg lopen we over de stuw. Een mooi gezicht, al dat water dat naar beneden dendert.

Zaterdag 8 april, Metz

Gisteren iets teveel gedaan, vannacht behoorlijk last van mijn rug gehad. Vanmorgen voorzichtig op gang gekomen, en toen besloten verder te rijden. Want dat wat ik hier kan lopen is niet veel meer dan wat we gisteravond ook al hebben gedaan.

We besluiten naar Metz te gaan. Het wordt de komende dagen mooi weer. En het lijkt ons heerlijk om dan zowel van de stad als van een terras te kunnen genieten. In Metz is in de stad een camperplek. Dus voor mij ook heerlijk om zonder al te veel moeite te kunnen wandelen in de oude binnenstad.

We nemen weer de binnenwegen, en door wat afsluitingen worden het steeds smallere binnenwegen maar wat is het weer genieten. Trouwens nog niet eens verteld maar vanaf de eerste dag al heel veel roofvogels zien vliegen, en aan de staarten te zien zaten daar ook wouwen tussen. Echt een wouw-ervaring dus....

We hadden eerst in de planning om Bastogne te bezoeken, vorig jaar op weg naar Marokko alleen bij nacht en in een pak sneeuw gehuld gezien, maar het lijkt ons wijs om niet al te laat in Metz aan te komen. Zoveel camperplekken zijn er niet en het zou jammer zijn als de cp vol is.

We rijden via een puntje van Luxemburg. Tanken daar even heel voordelig en rijden via de cp in

Redange om de toilet en het vuilwater te lozen. Hier zetten we ook even de stoeltjes buiten en lunchen in het zonnetje. Rond 2 uur zijn we in Metz. De parkeerplaats staat helemaal vol en ook alle camperplekken zijn bezet. Er staan zelfs campers op de strook waar vuilwater geloosd kan worden. Maar dan heb je ook weer eens mazzel met een slechte rug en benen; de gehandicaptenparkeerplaats die naast de camperplekken ligt is nog wel vrij. Daar kan ik zo opdraaien. Rem erop en niets meer aan doen..... Er komt nog wel even een inspectrice van de camperwacht langs, helaas voor haar heb ik zo'n mooie blauwe kaart.

Na een uurtje bijkomen lopen we de stad nog even in, even een terrasje pakken. Het is echt dichtbij. En wat een gezellige stad. Allemaal pleintjes met terrassen. We gaan heerlijk in het zonnetje genieten van een pilsje en een wijntje. En al piepend en krakend hebben we ook nog een beetje wifi. Dus even op facebook en twitter laten weten waar we zijn. Het lukt zelfs met hangen en wurgen om de kranten te downloaden. Maar we moeten maar eens gaan nadenken of we niet ook voor dit soort trips een simkaartje kopen want we zijn wel verwend in Marokko met ons eigen netwerkje.

Na een kort wandelingetje door de stad gaan we terug naar de camper en gaan de pootjes omhoog. Wel weer genoeg geweest voor vandaag.

Zondag 9 april, Metz

In Metz is een dependance van Centre Pompidou, een museum voor moderne kunst in Parijs. Het museum ligt precies aan de andere kant van het centrum, maar is qua afstand wel te doen. En zo zien we gelijk de stad. We lopen in een rustig tempo, pikken af en toe een bankje en genieten van de binnenstad.

Het is zondag dus veel rustiger dan gisteren, de winkels zijn gesloten. Maar uiteraard zijn de café's wel open. Het is gezellig. Het museumgebouw is een opvallend bouwwerk pal achter het oude station. Gehandicapten en één begeleider hebben gratis toegang. Dus dat is een leuke meevaller. We gaan eerst naar de bovenste verdieping en genieten eerst van het uitzicht naar beneden in de hal. Daar hangt een groot(s) kunstwerk van Ernesto Neto.

Later komen we ook een kleiner, maar niet minder mooi kunstwerk van hem tegen.

Op de bovenste twee verdiepingen is een tentoonstelling met als titel 'Jardin infini', de tuin als oneindig grondgebied.

Klonk voor mij in eerste instantie niet echt aanlokkelijk maar het is een verrassing wat er te zien is. Op alle mogelijke manieren wordt het begrip tuin ingevuld. Zowel twee- als driedimensionaal. Heel leuk om doorheen te wandelen en te genieten.

Beneden is de tentoonstelling musicircus met werken van onder andere Kandinsky, Chagall, Beuys en Sol Lewit, over de invloed van muziek op kunst. Al met al een paar heerlijke uurtjes in het museum doorgebracht.

Na de koffie en nog een rondje museum lopen we de stad weer in. We hebben wel trek.

Alleen zijn we even vergeten dat de Fransen vaste tijden voor het eten hebben, helaas geen lekkere franse lunch op een zonovergoten terras. We zijn te laat. Dus wordt het een vluggertje bij een shoarma-tent.

Daarna naar de camper. Ik heb het wel even gehad en ga plat. Even rust. We eten 's avonds wat in de camper.

Maandag 10 april, Saarlouis

Na wat zoekwerk besluiten we om naar Saarlouis te rijden. Een stadje in Duitsland vlakbij Saarbrücken. Ook hier weer een camperplek aan de rand van de binnenstad. Dus dat moet te doen zijn.

We gaan in Metz eerst langs een Auchan om wat Franse specialiteiten in te kopen, onder andere geconfijte eendenpootjes. Ze zijn bijna uitverkocht en dus gaan we onderweg nog bij een Intermarché aan. Daar hebben ze ze helemaal niet. Ik bedenk me opeens wel dat ik helemaal vergeten ben om notenazijn te kopen (een aanrader van Everdien om te gebruiken bij een dressing met de arganolie). Die hebben ze gelukkig wel. Het nadeel van rijden over kleinere wegen is dat je niet langs grote sueprmarkten komt en we hebben geen zin om er speciaal voor om te rijden. Dus doen we het met wat we in Metz hebben kunnen kopen.

Aan het begin van de middag zijn we in Saarlouis. Een heel simpele camperplek maar voor ons voldoende. We gaan eerst buiten lunchen. Onze overburen, Belgen, komen even langs. Ze zijn blij dat wij hier ook komen staan want ze vinden het maar niks. Er staan wel meer campers maar volgens hun allemaal met alleenstaande mannen. En tja.......

Als we later eens goed kijken, zijn het volgens ons mensen die horen bij de kermisvrachtauto's op de andere parkeerplaats. Het kermisseizoen begint met Pasen weer. (en PS, we hebben geen last gehad van enge mannenbezoek).

In de loop van de middag gaan we de stad in. Misschien nog even een tip, we hebben de app Maps.me op de mobiel en die is ook offline te gebruiken. Je kunt er ook routes op aangeven dus voor mij handig om de kortste weg naar de binnenstad te volgen.

We hadden via de NKC-app al gelezen dat het een gezellig stadje moest zijn, en ook de Belgen vertelden dat er veel terrassen etc zijn. En dat klopt. Vooral in het echte oude deel van het stadje is het één en al terrassen.

Opvallend is dat de stad na de oorlog niet net zoals in heel veel andere steden weer helemaal op de oude manier is herbouwd maar dat er met beton en ander modern materiaal is gewerkt. Het lijkt er wel op dat de oude contouren zijn gehandhaafd.

Het is een oude vestingstad uit de tijd van Lodewijk de 14de en dat is ook aan het stratenplan te zien. Alles recht en evenwijdig. De troepen moeten er makkelijk doorheen kunnen marcheren.

Daarna lopen we richting cp, kijken nog even bij Globus, een groot Duits winkelcentrum, pikken daar even de wifi mee en dan is het weer tijd voor rust.

De cp ligt vlakbij de doorgaande weg maar gelukkig storen wij ons niet snel aan geluiden en hebben dan ook geen last van het verkeer.

Dinsdag 11 april, Heimbach am Rur

(Voordat je denkt dat Rur fout is geschreven, dit is de Rur die in Roermond uitmondt en niet de Ruhr die door het Ruhrgebied stroomt....)

We gaan vandaag een ruk naar het noorden maken, de planning is om woensdag weer thuis te komen.

We hebben een plekje aan de Rursee geprikt, Schmidt. Weer bij een stuwmeer, volgens de beschrijving kun je er ook wandelen. De tocht er naar toe duurt veel langer dan gepland. Ik vind hem ook erg vermoeiend, het is een constante wisseling van snelheidslimieten. Maar het neemt niet weg dat het weer erg mooi is. Het eerste stuk rijden we vlak langs de Saar, later gaan we langs de Moezel en vervolgens rijden we door de Eifel. Dus aan de omgeving ligt het niet. Misschien eist al het wandelen en rijden in de afgelopen dagen wel gewoon zijn tol. Nu is het ons al gelukt om niet alleen te kilometervreten maar een dag niksen terwijl je maar zo'n korte vakantie hebt is nou ook weer niet ons ding.

Iets heel anders is trouwens dat ik mij gisteravond/vannacht realiseerde dat het langzaamaan mijn camper is geworden. Na 6 jaar lief en leed delen met de Grand Old Lady vond ik het erg wennen aan de nieuwe. Maar ik heb mijn draai wel gevonden, geniet van alle gemakken en comfort en na deze week intensief gebruik hoef ik ook niet meer na te denken over hoe alles in z'n werk gaat. Het is gewoon heerlijk om de knop maar aan te zetten en er komt warm water uit de kraan en de kachel wordt 'vanzelf' heet. Wat een luxe, en dan ook nog een koelkast die niet alleen goed koelt, maar ook nog eens goed vriest. We kunnen zelfs ijs kopen zonder het gelijk op te moeten eten. Het enige dat ik mis is het speciale gevoel van met een oude bak rijden, is toch anders dan met een keurige, dertien uit een dozijn-camper. Ik rij nu ook niet meer zomaar een hobbeldebobbel weg in, toch zonde om zo'n mooie camper te beschadigen, laaghangende takken moeten nu ook worden ontweken. Is het niet voor de krassen dan wel voor de zonnepanelen op het dak. Tja wat luxe al niet vermag.

Los van deze bespiegelingen komen we in Schmidt op de cp. En het klopt, het is weer een schitterend uitzicht. We gaan heerlijk genieten op een bankje in het zonnetje.

Bij terugkomst in de camper komt Jos er achter dat het toilet zo goed als vol is (en waarschijnlijk ook de vuilwatertank). Helemaal niet aan gedacht vanmorgen om naar te kijken want dan hadden we eerst gezocht naar een sanistation. Hier is niets en we willen ook niet de boel zomaar legen in de berm. Dus zit er niets anders op dan naar een plek in de buurt te gaan waar wel geloosd kan worden. Heimbach is het dichts bij. Daar hebben we al eens gestaan. Een prima cp bij het station. Het wordt onze eerste betaalde plek van deze reis. Maar een beetje service is ook wat waard.

Het is al over zessen als we daar aankomen dus doen we verder niets meer.

Woensdag 12 april, Zutphen

Vanmorgen eerst mijn achterstand in het bijhouden van de website weggewerkt (alleen offline want wifi is er niet). Daarna hebben een korte wandeling door Heimbach gemaakt. Een heel klein duits, kneuterig stadje, moet het vooral van de toeristen hebben.

Nu zijn die er nog niet zoveel. Dus is het stilletjes. En aan de leegstand is te zien dat ook hier de crisis heeft huisgehouden. We drinken een kop koffie en gaan dan onderweg naar huis. Tot aan Jülich binnendoor en vanaf daar over de snelweg. In Jülich lopen we nog even een rondje door de stad en een deel van de citadel.

Dan is het op naar huis.