Thorn, dinsdag 27 februari

Het was de bedoeling om rustig te vertrekken maar er moest op het laatst toch nog weer zoveel gebeuren dat we pas rond drieën vertrokken. Het is druk op de weg, veel vrachtverkeer.

In de buurt van Venlo stoppen we om te kijken waar we zullen overnachten. Ik wil niet meer al te ver rijden. Het wordt Thorn, iets ten zuiden van Roermond. Leuk stadje met een camperplek in het oude centrum. Geen service maar hoeft ook niet. Tenslotte moet alles het zo doen.

We zijn nog net voor zonsondergang in Thorn.

Vanmiddag nog gehaktballetjes gebakken van al ontdooid gehakt en samen met de gebakken aardappeltjes van Jos heerlijk gegeten.

Maar dan stopt de kachel er weer mee. Buiten is het +2 binnen tig graden onder nul. Wat een gekut. Na contact met de monteur spreken we in eerste instantie een plek tussen Zutphen en Thorn af, later lijkt het mij beter om terug te rijden naar de garage. Daar is alles bij de hand. Het lijkt erop dat de omvormer de accu's leeg trekt. (Voor de duidelijkheid, we hebben de nespresso niet bij ons!!!).

We doen nog een spelletje rummicub, spreken elkaar moed in en dan naar bed.

Vierakker, woensdag 28 februari

Het was vannacht stervenskoud. Jos kreeg het na een wc bezoek niet meer warm.
Vanochtend snel even gewassen, kopje thee met knäckebröd en toen rijden. Eindelijk warmte van de (motor) kachel. Bij een pompstation halen we koffie daarna door naar Vierakker.
Camper aan de stroom en alles doet het weer.
Er komen nu nieuwe accu's en een andere omvormer in. En dan een speciale stekker voor stroom via de omvormer. De rest alleen bruikbaar op 220. Kijken of het dan goed gaat. Vannacht blijven we op het terrein van de garage staan.
Accu's zijn vol. Dus nu staan we 'vrij'. Vanuit de voorruit mooi uitzicht over Vierakker. Tijdens de werkzaamheden hebben we ons kantoor verplaatst......
En we hebben buren..... 🐦

Het is vanavond goed koud en heel helder. Op de eerste foto zie je het licht van Zutphen, de tweede de sterrenhemel. Beiden gemaakt met mijn telefoon samsung s24. Wat een klasse

Vierakker, donderdag 29 februari

Een beetje een herhaling van gisteren. We staan nog bij de monteur. Het vernieuwen van de accu's en een lichtere omvormer mochten niet baten.
Vanmorgen weer uitgebreid overlegt en geplukt en gemist en af zitten strepen. Uiteindelijk besloten om een nieuwe, zwaardere kabel vanaf de kachel naar de accu aan te leggen. Mocht er storing zitten in de oude dan omzeil je die het makkelijkst op deze manier. En zo geschiedde......
'Leuke' bijkomstigheid is dat we nu via het display van de kachel het voltage van de accu kunnen aflezen. Komt dat onder de 10.5v dan stopt de kachel ermee, als het voltage er weer boven zit, slaat ie weer aan. Vandaar dat aan en uit gaan.
Vanmiddag kachel aangehad en de telefoons opgeladen, nu kijkt Jos op de laptop naar Feyenoord. Zo kunnen we kijken wat de accu's doen want die liepen gisteren zienderogen leeg.
Als opfleurmoment van de dag werden we opgehaald door Ginie om bij haar vanavond te eten. Het was heerlijk en gezellig. Ondertussen ook haar laatste verbouwingsperikelen bewonderd. Alleen vergeten om een foto te maken.

Arlon,  vrijdag 1 maart

De kachel doet het, de accu's blijven het doen. We nemen de gok en vertrekken vandaag richting Spanje. Eerst lozen enwater tappen. Wc gisteren al geleegd. Volle gasfles halen in Toldijk.

Maar ook nog langs huis want we moeten een huissleutel van ons en onze overleden buurman bij één van de andere buren afgeven. 15 maart wordt er een nieuwe intercomsysteem geplaatst en of we maar van 8 tot 5 aanwezig willen zijn. En dat werd niet eens vriendelijk gevraagd. Maar goed gelukkig zijn we nog in de buurt om het te regelen en zijn andere buren zo behulpzaam om onze waakklus over te nemen.

Dan rijden we nog 1x langs de monteur even wat lekkers brengen. Wel verdiend voor het snelle werk en om zijn kopzorgen te verzachten.

Dan eindelijk op weg, pffff

Ergens na Cuijk stoppen we om wat te eten, dan in één ruk door tot onder Luik. Daar wilden we een 'koffietje' doen bij een restaurant dat op de vakanties met onze kinderen de laatste stop was voor zij in het provisorische bed gingen en wij de nacht doortrokken naar het zuiden. Helaas restaurant dicht, dan maar geen koffie en in 1x door naar Arlon. Zijn we tenminste echt op weg.

Dan is het pootjes omhoog en beetje tot rust komen. Jos bakt een heerlijke omelet.

Oh en nog even over de camperplek. We staan achter de brandweerkazerne, daar zijn officieel 5 gratis plekken inclusief stroom en water. De voorzieningen hoeven van mij niet gratis maar wat een verschil met Nederland waar steeds meer wordt geprobeerd om alleen nog maar plekken op campings en op luxe camperplaatsen te creëren.

Langres, zaterdag 2 maart

Vanmorgen om 10 uur vertrokken, koers gezet naar Luxemburg en dan Frankrijk. In Luxemburg diesel getankt, scheelt zo'n 40 cent op een liter. Daarna op naar het zuiden.

Ergens in Frankrijk zie ik dat de tomtom ons niet naar de péage stuurt. Eerstvolgende parkeerplaats gestopt en bedacht dat dat nog van vorig jaar uitstond. Nu willen we opschieten, het weer wordt de komende dagen slechter dus willen snel zuidelijker zijn.

Klein stukje teruggereden en daarna de péage op. Het rijdt een stuk rustiger en de weg is ook wat beter onderhouden. Na een eerdere omzwerving voor een supermarkt zien we bij Nancy nog net op tijd een afslag voor een winkelcentrum. Er is daar een geweldige LeClerc.

Daarna weer fahn fahn fahn auf der autobahn. In de buurt van Langres heb ik er wel genoeg van. Het is 4 uur geweest en ik wil voor het donker een camperplek. We gaan bij Langres de snelweg af en rijden naar een plekje aan het Canal van Champagne naar Bourgogne. Helaas is het slecht weer en stroomt er alleen water doorheen.

Er is geen stroom en als ik me nou even weer goed had gerealiseerd dat het slecht weer wordt zelfs met kans op sneeuw hadden we natuurlijk veel beter op een plek met stroom kunnen staan. Hadden we daar morgen eventueel kunnen overwinteren.

We maken het ons vandaag makkelijk en daarna extra lekker. Een gebraden kippetje van LeClerc en heerlijke taartpunten van de patisserie. De punten gaan naar gewicht dus je kunt ze zo groot of zo klein laten afsnijden als je zelf wil. Mooi systeem zo.

Jos is vandaag voor het eerst barista en valt met de neus in de boter. Er is niet meer genoeg gemalen koffie dus mag hij ons nieuwe handmolentje uitproberen. We moeten de maling nog wat beter afstellen maar de koffie smaakte prima.

Bollène, zondag 3 maart

Vannacht goot het, en de voorspelling is dat dat de rest van de dag ook zal zijn. Er is zelfs sneeuw voorspeld.
Maar het meest belangrijke voor deze ochtend; doet de kachel het nog? Hebben de accu's nog voldoende prut? En jahoor alles functioneert. Hopelijk komt snel weer het vertrouwen in de apparatuur terug.
We vertrekken om kwart voor 9. Willen een behoorlijke ruk naar het zuiden maken. Voorlopig staat Valence in de Tomtom al is het maar om de goeie weg om Lyon te krijgen. Dat laatste lukt wel maar dat is ondanks de Tomtom en niet dankzij. Gelukkig had ik bij Thole en Everdien gelezen dat zij door de stad werden gestuurd en dat kan je een flinke bekeuring opleveren met een oude diesel.
Tot Lyon regent het hard, daarna verandert de regen langzaam in sneeuw. Er komen strooiwagens op de weg, er moet langzaam gereden en de bloesem krijgt een mooi wit laagje.
Voor Valence kijken we nog een keer op de kaart en besluiten om in Bollène te gaan staan achter de LeClerc, geen voorzieningen. De kacheltest houden we er nog even in.
Uiteindelijk 8 uur in de camper gezeten, weliswaar met 2 stops maar qua opschieten voelt het beter dan gisteren.
Nu zijn de pootjes weer omhoog. Het kacheltje snort en Jos maakt een aardappelsalade met het restant van de kip.
Vanaf (over)morgen komen er hopelijk weer wat meer foto's van mij. Nu zit ik alleen maar achter het stuur. Als Jos de foto's klaar heeft krijgen jullie nog een sneeuwimpressie te zien.

Bormes-les-mimosas, maandag 4 maart

Vanmorgen eerst boodschappen gedaan bij onze buurtsuper, LeClerc. Daarna even 'genoten' van ons uitzicht in de voortuin, getankt en toen weer on the road. Nog een dagje knallen op de péage, op naar beter weer en dan in de hobbelmodus.
Mooi weer hebben we in ieder geval. Er staat nog wel een gure wind maar de zon!!! Als we onderweg een keer stoppen is zelfs die wind verdwenen.
We willen nog even genieten van de bloeiende mimosa aan de côte d'azur. We koersen op Bormes-les-mimosas. Onderweg zien we de Mont Ventoux bedekt met een fris 'laagje' sneeuw. We gaan verkeerd in Bormes en rijden ons zo ongeveer vast in de smalle straatjes. Achteruit bergop terug steken en geen millimeter ruimte krijgen van de aankomende auto's. Nou dan niet, betekent ook dat zij langer moeten wachten.
Dan naar de parkeerplaats bij een super. Als je op het gedeelte dat eigendom is van de gemeente gaat staan, mag je er overnachten.
Onderweg hebben we al gezien dat de meeste mimosa is uitgebloeid, jammer. We maken een rondje in de buurt, naar het centrum lopen is 3,5 km. Iets teveel van het goede na al die dagen rijden.
Naast mimosa komen we ook nog een bloeiende amandelboom (hebben we onderweg in boomgaarden zien staan) en wilde kamperfoelie tegen.
Naast campers overnachten er ook een paar vrachtwagens op de parkeerplaats.
Wij doen de pootjes omhoog en genieten van het zonnetje, een glaasje en een muziekje.

Ik zie trouwens dat Polarsteps aangeeft dat het nu regent, gelukkig klopt het niet, het is droog.