Proefdraaien met camper

Wat er vooraf ging, volgt nog. Nu eerst maar de beslommeringen van het uitproberen van onze nieuwe camper.

Zaterdag, 24 september

Door allerlei omstandigheden lukt het ons nu pas om de camper echt uit te proberen. Het ergste dat ons is overkomen wil ik hier wel opschrijven.

Als gevolg van een hersenbloeding is mijn zus Rieky overleden. Zij was de steun en toeverlaat voor mijn moeder als wij met de camper op reis zijn. Tussen de hersenbloeding en het overlijden zat maar 3 weken. Ze laat haar man, dochter en 2 kleinkinderen achter.

In die 3 weken leefde onze familie als in een rollercoaster. Iedereen probeert nu op zijn manier het leven weer op de rit te krijgen. Mijn moeder heeft het er heel moeilijk mee. En dat maakt het voor ons ook weer des te moeilijker om onze reizen met de camper voort te zetten. Maar we moeten een aantal dingen uit proberen.

In de 'garantieperiode' van onze nieuwe camper zijn we een weekendje weggeweest, van Zutphen naar Leiden, naar Volendam en Beverwijk en toen weer naar huis.

Daarna is onze eigen monteur van Hanzestadcampers bezig geweest met het inbouwen van extra accu's, monteren van onze, in Marokko, gekochte zonnepaneel en zo nog wat kleine aanpassingen.

Nu willen we echt minimaal een week weg om alles uit te proberen en onze camper echt te leren kennen. We hebben zelfs nog moeite om de koelkast van het slot te krijgen.

Omdat we de camper ook te zwaar vinden, zijn we bezig met alle, voor ons, overbodige ballast er af te halen. Naast een gewoon fietsenrek zit er ook een constructie onder de camper waar een trekhaak of een scooterdrager op gemonteerd kan worden. Aangezien we dat niet nodig hebben is Jos vandaag naar de garage geweest en heeft daar boven de 'put' een en ander er onder vandaan kunnen slopen.

In de loop van de middag zijn we vertrokken. We willen naar Noordoost Duitsland met als eindbestemming het eiland Rügen. We gaan via Eerbeek om mijn moeder gedag te zeggen. Als we daar willen vertrekken doet de camper helemaal niets. Een euvel dat we al eerder hebben meegemaakt en waarvoor de verkopende garage uiteindelijk een nieuw startrelais heeft gemonteerd. Blijkbaar is dat niet genoeg geweest. Na heel veel proberen, overleggen met Hanzestadcampers en 'dreigen' met de anwb start ie toch. We besluiten om gewoon op stap te gaan. In Holten tanken we en daar hebben we geen enkel probleem met starten maar als we in Duitsland, in de buurt van Melle, willen wegrijden na een tussenstop is het weer nada.... Ook na heel veel proberen en wachten en proberen. Uiteindelijk de anwb gebeld en al heel snel komt er een monteur van de adac. Die slaat eens op de startmotor en kijkt uiteraard van alles na maar kan zo ook niets vinden en beginnen. We hebben ondertussen besloten dat als hij de auto aan de praat krijgt, we niet in Duitsland naar een garage gaan maar linea recta terug naar huis en dan door onze eigen monteur er naar laten kijken. De adac sleept ons aan en na nog geen 2 meter slaat de motor aan. Pffff gelukkig. We kunnen zonder te stoppen naar Zutphen.

Zondag geprobeerd de camper te starten en ja hoor, in één keer. Maandag ook weer en dus de camper zelf naar de monteur gereden. Ook daar startte de camper de eerste paar keer wel maar, gelukkig voor het uitzoeken, daarna niet meer. Freddy, de monteur, constateert in ieder geval dat de massakabel niet goed is aangesloten. Toen hij daar aan rommelde startte de camper weer.

Dinsdag, 27 september Dalfsen

Vanmorgen heeft Freddy van alles nagekeken en de massakabel weer, zoals het hoort, op het chassis aangesloten. Het blijft afwachten of dat het enige euvel is maar dat kan alleen proefondervindelijk worden vastgesteld. En dus gaan we in de loop van de middag weer op reis. Niet meer naar Noordoost Duitsland. Dat vinden we ten eerst te ver om in één week te doen en ten tweede is het misschien ook wel slim om het uitproberen wat dichter bij huis te doen. Ons doel is nu Noord Nederland en een puntje Noordwest Duitsland.

Het is heerlijk weer en we rijden lekker binnendoor naar Dalfsen. Daar is een simpele cp bij het station. Maar met 2 zonnepanelen en 2 accu's hoeven we ook geen voorzieningen dus is dit een prima plek om te overnachten. We zijn nog zo vroeg dat we de stoeltjes buiten kunnen zetten en nog even lekker kunnen genieten van het zonnetje, een glaasje wijn en wat hapjes.

Ontspanning, hoofd leegmaken is wat we nodig hebben dus dat gaan we maar eens proberen.

Vanaf de cp kijk je aan de ene kant uit over de weilanden en aan de overkant van de Vecht ligt Dalfsen. Elk half uur komt er een trein langs maar dat hebben we al vaker meegemaakt en deze nieuwe treinen hoor je nauwelijks. Dus wat ons betreft genieten we van de stilte en het uitzicht.

Woensdag, 28 september Paterswolde

Gisteravond kwamen we tot de ontdekking dat we geen vacuümstoppen voor op de wijnflessen hebben meegenomen. Dus vandaag wordt onze eerste stop Ommen. Daar is een Blokker maar die heeft die stoppen niet meer. Ook de Hema laat het afweten. Dus dat blijft voorlopig behelpen met een kurk (of de fles in één keer leegdrinken natuurlijk ;) ).

We willen vandaag naar Kamp Westerbork. We hebben in het buitenland al een aantal concentratiekampen bezocht maar zijn hier nog nooit naar toe geweest. Het kost, door allerlei wegopbrekingen, wat moeite om er te komen maar we rijden door een schitterend Drents landschap dus genieten we volop.

Vlakbij het kamp ligt de Radiosterrenwacht, de radiotelescoop bestaat uit 14 losse parabolische antennes. En om verstoring van hun observaties te voorkomen kun je niet met de auto tot aan het daadwerkelijke kamp komen.

Op een afstand van 3 km is een herinneringscentrum gebouwd en vanaf daar rijden er bussen of kun je te voet naar het kampterrein. We gaan de heenweg lopen. Een mooie wandeling dwars door het bos met af en toe een doorkijkje naar een heideveld.

Op het kampterrein is het druk, in ieder geval drukker dan wij hadden verwacht. Er wordt onder andere een grote groep militairen en een groep scholieren rondgeleid.

Het blijft elke keer weer een onwezenlijke ervaring als je bedenkt waar je rondloopt en wat de verschillende gebouwen etc voorstellen, welk verhaal ze te vertellen hebben.

Het monument van de 102000 stenen vind ik nog het meest indrukwekkend. Elke steen symboliseert een mens die vanaf Westerbork is doorgevoerd naar een concentratiekamp en daar is vermoord. 102000 mannen, vrouwen en kinderen alleen al vanuit Westerbork.

Vanuit concentratiekamp Vught vond in juni 1943 een kinderstransport plaats. 1300 kinderen werden met hun eventueel begeleidende ouder, via Westerbork, naar Sobibor afgevoerd. Daar aangekomen werden ze gelijk vermoord.

Van enkele van hen zijn foto's bewaard gebleven en deze zijn tussen de stenen geplaatst.

Opdat wij nooit zullen vergeten om wie het gaat.......

We gaan met de bus terug naar het parkeerterrein.

Het is ondertussen half vijf dus we willen een cp in de buurt. We rijden naar Haren/Paterswolde daar mag je aan het meer bij de jachthaven overnachten. Weer een plekje met een mooi uitzicht. Morgen een beetje bijtijds op dan kunnen we hopelijk de zon over het meer op zien komen.

Via Facebook heb ik al een tijdje contact met een oude vriend uit Zutphen die nu in Noordoost Groningen woont. Zij zijn thuis en dus gaan we morgen bij hen op de koffie. Dat wordt een weerzien na meer dan 27 jaar, erg leuk.

Donderdag, 29 september Delfzijl

Vanmorgen kwam Jos er achter dat de plek waar wij hebben overnacht niet de officiële cp is. We waren hier als makke schapen van uit gegaan omdat er al een camper op het parkeerterrein stond toen wij gisteren aankwamen. We hadden eigenlijk nog een stukje door moeten rijden. Maar goed dat maakte het overnachten er niet minder om. We hebben prima geslapen alleen geen zon zien opkomen want de lucht zit helemaal dicht.

We hebben afgesproken dat we rond 11 uur bij Erik en Trudy zullen zijn in Oosternieland. Aangezien we niet over snelwegen willen moeten we een beetje bijtijds weg want we worden nu met een zuidelijke boog om Groningen gestuurd. Eenmaal voorbij Groningen is het een schitterende tocht met mooie vergezichten. Het weer is wat slechter dan gisteren, met af en toe een bui. Oosternieland, een heel klein mooi dorpje, ligt in hartje aardbevingsgebied. Het is een leuk weerzien en het is zo gezellig en we hebben elkaar zo veel te vertellen dat we niet alleen koffiedrinken maar ook blijven lunchen. Daarna rijden we, in de regen, naar Appingendam. Daar is een cp bij het busstation. We kunnen de goede ingang niet vinden en gaan eerst boodschappen doen. Erik en Trudy hadden het over een cp in Delfzijl, direct onderaan de dijk van de Waddenzee. Dat lijkt ons ook wel mooi dus daar rijden we uiteindelijk naar toe. Het regent nu echt stevig maar als het goed is wordt het vanavond nog droog dus dan kunnen we nog even over de dijk gaan wandelen.

De cp ligt bij het Muzeeaquarium. We zijn nog net op tijd want vanaf morgen is het (tijdelijk?) gesloten in verband met de verbouw van het museum. Rond 6 uur is het zo goed als droog dus gaan we nog even de dijk op om over het wad te kijken.

In de verte ligt de Eemshaven met de kolencentrale maar ondanks dat blijft het water toch altijd weer boeien. Na wat miezer begint het weer echt hard te regenen dus gaan we weer terug naar de camper.

Door de regen viel het mij vandaag onder het rijden op dat de voorruit beschadigd is. Bij controle in Delfzijl lijkt het er op dat we een sterretje in de ruit hebben. Gisteren knalde er, in de buurt van Westerbork, één keer een eikel keihard op de voorruit. Zou die voor zo'n beschadiging kunnen zorgen? Het lijkt ons het beste om daar morgen gelijk naar te laten kijken. Dat kan in Veendam. Omdat we morgen eerst Appingendam willen bekijken maak ik een afspraak voor 2 uur. Daarna zien we wel weer verder.

Het is trouwens vanavond zo kil dat we de kachel een tijdje aan doen. En die doet het prima, de camper is zo warm, zelfs zo warm dat de kachel na een tijdje ook al weer uit kan. Heerlijk al die luxe.

Vrijdag 30 september, Papenburg

Het is nog een beetje miezerig weer maar als we eenmaal in Appingendam zijn, schijnt het zonnetje. We zetten de camper op de cp bij het busstation. Jos las gisteravond dat je tegen alle verkeersregels in gewoon bij het verbodsbord moet inrijden. Dus dat doen wij dan ook maar. Achter op het terrein zijn een aantal camperplaatsen, je kunt je vuilwatertank legen, er is elektra en schoon water. Een prima plek dus. Alleen raar van de toegang.

Appingendam verrast ons zeer aangenaam, wat een mooi oud stadje. Ik wilde in eerste instantie de hangende keukens zien.

Nooit geweten dat het zo'n oud stadje is. Heerlijk een paar uurtjes doorheen gewandeld. Ook nog uitgebreid informatie gekregen bij het vvv door een zeer aardige dame. We konden niet weg voordat we een tas vol info hadden over oost Groningen.

Ze gaf ons ook als tip om naar de Punt van Reide te gaan, daar kun je heerlijk wandelen en heb je een mooi uitzicht over de Ems. Omdat we nog te vroeg zijn om naar Carglass in Veendam te gaan, rijden we via Termunten naar de kust. Alleen jammer dat we bij de Punt de camper nergens kwijt kunnen en dat we vervolgens over een zeer smalle dijkweg verder moeten. Uiteraard komt er een tegenligger aan en met heel veel passen en meten en behoorlijk ver op de schuine kant van de dijk rijdend, kunnen we elkaar passeren. Ach hebben we dat tenminste ook gedaan met deze camper.

We rijden alvast naar Carglass en vragen of we al eerder geholpen kunnen worden, dat kan gelukkig. Met nog geen half uur is alles klaar. De beschadiging is nog niet door en door, geen sterretje dus. Alleen een putje, hij doet er wat hars in maakt het weer mooi glad en wij kunnen weer verder. En volgens hem kan dit door een eikel veroorzaakt zijn. We rijden door naar de binnenstad van Veendam, niet echt veel bijzonders maar er is een Blokker waar we een thermoskan en koffiefilter kopen. Ik ben niet meer zo gecharmeerd van de koffie uit de cafetiere. Dus gaan we maar weer eens ouderwets filterkoffie drinken. Kijken of dat bevalt.

We besluiten om naar Papenburg in Emsland (Duitsland) te rijden. Zijn we al eens geweest alleen heb ik er toen niets van gezien omdat ik bij aankomst gelijk op de bank onder de dekens ben gedoken.

Het is weer een mooie rit door het Groningse en later Duitse land met mooie boerderijen. De cp van Papenburg ligt in de stad op een mix-parking. Er zijn geen voorzieningen maar het feit dat je zo de stad in loopt maakt dat dubbel en dwars goed. En we realiseren ons nog weer eens wat fijn het is dat we zonnepanelen hebben. We zijn nergens meer van afhankelijk. Alleen af en toe aan water zien te komen en van het vuile zien af te komen.

De binnenstad van Papenburg is niet zo groot, het ligt aan beide zijden van het Hauptkanal en vanaf het Rathaus is het zo'n 2 kilometer lopen langs het kanaal naar de oude werf. Want dat is waar Papenburg groot en bekend door is geworden, de scheepswerven. Dankzij de Ems kunnen grote zeeschepen zo ver landinwaarts gebouwd worden. De oude werf is helemaal opgeknapt en in de oude pakhuizen zitten nu horeca en allerlei culturele instellingen.

Al met al een lekkere wandeling maar ik ben wel blij als we weer bij de camper zijn. Drie wandelingen op één dag is een beetje veel van het goede.

Zaterdag 1 oktober, Onstwedde

We rijden in de loop van de morgen naar Leer in Ost Friesland, iets ten noorden van Papenburg. Ook hier ligt de cp middenin de stad. Op een mix-parking met voorzieningen. We lopen over de boulevard naar de toeristeninfo. Jos bedenkt zich onderweg dat het maandag 3 oktober is, een nationale feestdag is Duitsland; de dag van de Hereniging. De winkels zijn dan gesloten. Dat betekent dat we dan vandaag al voor 3 dagen eten moeten halen, niet helemaal ons ding.

We besluiten dan ook na de wandeling door de stad, en het kopen van lekkere cantharellen en leverworst op de plaatselijke markt om weer richting Nederland te gaan. We rijden naar Bourtange, nog nooit gezien. Dus nu we er toch zijn..... Je moet de auto parkeren buiten de vesting en dan via een hobbeldebobbel weg lopen naar de vesting. Dat lopen nemen ze niet zo nauw want er rijden toch heel wat auto's tot in de vesting. Blijkbaar is er makkelijk ontheffing te krijgen of wordt er slecht gecontroleerd. Het is behoorlijk druk binnen de vesting. Het mooist in nog het uitzicht vanaf de wallen over het stadje en over het omringende water.

Eigenlijk zou je van een nog hogere positie moeten kunnen kijken want dan zie je pas echt de structuur van de vesting.

Na een halfuurtje hebben we het wel gezien en gaan via Vlagtwedde naar Onstwedde. Daar is een cp bij een particulier. Voor 3 euro sta je bij hun op het erf en kun je water tappen en lozen. Maar vooral dat tappen is nodig, de bodem komt in zicht en Jos wil eigenlijk nog een keer douchen in de camper, kijken hoe dat gaat. Daarvoor moet er wel voldoende water in de tank zitten.

Het zijn trouwens alleraardigste mensen. Toevallig komt het gesprek op de afgebroken armleuning van Jos z'n stoel en de man biedt gelijk aan te helpen met repareren. De leuning zit weer vast!

We eten vanavond weer eens heerlijke cantharellen met pasta en toe ijs met zelfgemaakte aardbeiensaus. Want een ander voordeel van zo'n goeie camper is dat de koelkast met diepvriesvak het ook veel beter doet. Dus kunnen we zomaar ijs kopen zonder dat het gelijk smelt.

Zondag 2 oktober, Haren (Emsland)

En weer iets uitgeprobeerd in de camper.... Jos heeft zich gedoucht. We staan daarvoor ook op een geschikte plek want we kunnen hier watertappen. Het experiment is geslaagd, het kost wat afdroogwerk maar zelfs dat valt mee. En zo te zien valt het waterverbruik ook mee.

Daarna gaan we wandelen in het Westerwold, een gebied op de grens van Groningen en Drenthe. We maken een rondje om Vlagtwedde. Achteraf niet de meest mooie wandeling maar we hebben wel 6 km gelopen en dat is ook wat waard. We lopen voornamelijk door bosachtig gebied (dat in onze verwende ogen niet veel voorstelt) en blijven eigenlijk de hele tijd zicht houden op Vlagtwedde. Pas aan het eind heb je wat meer zicht over landerijen.

We gaan in Stadskanaal naar de Jumbo en slaan eten voor 2 dagen in. Vervolgens rijden we weer naar Duitsland. In Haren (Emsland) is een cp aan de Ems, vlakbij het centrum. Het is een mooi plekje en het staat er dan ook behoorlijk vol. We kunnen nog wel aan het water staan. Altijd leuk.

Maandag, 3 oktober, Neuenhaus (Graafschap Bentheim)

We zijn wel benieuwd hoe de Duitsers de Dag van de Eenheid vieren..... In alle stilte in privékring. Of eigenlijk niet dus, alle winkels zijn gesloten en verder is er geen reet te doen. We lopen vanmorgen eerst Haren in. Hier en daar is een imbiss open maar verder lijkt het een stille zondagochtend zonder kerkgang.

Na een korte wandeling, waarbij ik merk dat ik de afgelopen dagen een beetje veel heb gelopen, rijden we naar Meppen. Een wat grotere stad dan Haren dus wie weet.... Ook daar is niets te beleven. Zijn Duitsers geen feestvierders of doet hun de dag van de eenheid niets? Waarschijnlijk het laatste.

Omdat ik niet een echte wandeling wil maken en we ook niet de hele dag willen rijden, of in de camper willen zitten, rijden we weer naar Nederland. Uiteindelijk zijn dat geen afstanden want de grens is steeds dichtbij.

We gaan naar Coevorden, een eeuwenoud stadje, wat goed te zien is op de Garmin. Daar zie je mooi de oude vestingwaterwerken. Het is druk in de stad. Niet zo gek natuurlijk want er zijn heel wat Duitsers op de been. Als we internetcontact hebben leest Jos dat Winterswijk vandaag zelfs een extra weekmarkt heeft in verband met al die Duitse gasten.

Na een klein ommetje, een hapje eten en kranten inladen op de mobiel besluiten we dat we naar Neuenhaus rijden om te overnachten. Volgens een aantal camperaars moet het een aardig dorpje zijn. En zoals zo vaak in Duitsland ligt de cp mooi aan de rand van het centrum.

Ook hier is alles dicht maar het ziet er leuk uit, dus is het in ieder geval iets om morgenochtend nog even een wandeling te maken.

Maandag 4 oktober, Zutphen

En zo waren we gisteravond onverwacht thuis. Na het eten wilde Jos koffiezetten en toen bleek het gas op. We dachten dat we een volle fles hadden aangesloten maar realiseerden ons later dat dit de fles was die we begin dit jaar op weg naar Marokko en de laatste dagen in Agadir hebben gebruikt. We hebben wel een reservefles bij ons maar in de schemer lijkt het er volgens Jos op dat deze een ander aansluitnippel nodig heeft. We gaan nu niet verder zoeken en ook niet in de kou zitten en besluiten een dag eerder dan gepland naar huis te rijden.

Vandaag, bij goed daglicht, ziet Jos dat de koppeling wel past en dat we toch de doos met gereedschap bij ons hebben. Maakt niet uit..... we hebben de camper eindelijk uitgeprobeerd. Zijn allerlei kleine en grotere zaken tegengekomen waar we nog wat aan willen doen. We hebben gemerkt dat het starten nog steeds niet altijd vlekkeloos verloopt (ik lees later op het camperforum dat dit een vaker voorkomend probleem is).

Maar het belangrijkste is wel dat het steeds meer onze camper wordt. We beginnen ons thuis te voelen.

En als kleine hint naar onze toekomstplannen hangt er een plastic tasje van de Marjane als afvalzakje.......