Home » Nederland 2021

Zutphen, Mei 2021

Na al meer dan een jaar in de ban van het corona-virus gaan we een paar dagen op stap in Nederland. Er even tussenuit.

En we gaan ook iets nieuws uitproberen.  Mei vorig jaar ben ik voor het eerst in ruim 20 jaar weer op een fiets gestapt, eindelijk genoeg vertrouwen in mijn gammele benen en voeten. Wat een vrijheid geeft dat! Tot nu toe hebben we alleen maar in de omgeving van Zutphen kilometers gemaakt. Maar een fiets mee tijdens de camperreizen geeft waarschijnlijk zoveel meer mogelijkheden om ergens te komen dat we een fietsrek op de camper hebben laten zetten. Eén die elektrisch bediend kan worden. Dus geen getil met de zware elektrische fietsen maar vastzetten en dan met een druk op de knop zoeven de fietsen omhoog.

Althans dat is de bedoeling, dus we gaan uitproberen of het echt  zo makkelijk gaat en of we het überhaupt leuk vinden om een fiets bij ons te hebben. Tenslotte houden we van kilometersvreten met de camper en genieten van de fiets wil zeggen minder achter het camperstuur. Ach en voorlopig vallen er geen camperkilometers te vreten dus proberen we rustig Nederland te ontdekken.

Ons motto door Nederland is om geografische hoogtepunten en dieptepunten te bezoeken. Dus het noordelijkste puntje, het hoogste punt, het middelpunt etc. We zien wel wat we daar tegenkomen en met de fiets kunnen we op een rustige manier de omgeving verkennen.

Morgen, 12 mei, starten we. Het eerste doel zal het middelpunt van Nederland zijn. Het ligt heel ergens anders dan verwacht en dat heeft vooral te maken met de definitie van middelpunt. Daarover morgen meer.

Eerst morgen de camper inpakken en dan op pad.

Oh ja, en door allerlei omstandigheden moeten we zondagavond al weer thuis zijn, dus het wordt echt een korte probeertrip.

12 mei, Koekange (zuidwest Drenthe) 96 km

Vanmorgen rustig de camper ingepakt. Daarna de fietsen op het rek gezet, dat ging al veel gemakkelijker dan de eerste keer en de hoes er overheen gemaakt. Dat laatste was even puzzelen om hem goed vast te krijgen maar ook dat zal met de dag beter gaan.

We wonen in een appartementencomplex en op dit moment wordt al het hang- en sluitwerk gecontroleerd en eventueel opnieuw afgesteld. De man die dat uitvoert is een paar weken geleden al bij ons geweest, maar ik liep hem op het binnenplein tegen het lijf en hij moest een halfuurtje overbruggen....... Dus we zijn maar wat later vertrokken en hebben met hem koffie gedronken.

We moesten ook nog even naar Vierakker langs onze campermonteur (Hanzestadcampers). Uiteindelijk vertrokken we, na getankt te hebben, om 3 uur uit Voorst. Eindelijk echt onderweg.

Tijdens het rijden is het even wennen om een klapperend hoes in de achteruitrijcamera te zien. Zowel in Vierakker als in Voorst nog maar eens gecontroleerd of alles goed vast zit, dat deed het. Dus gewoon wennen dan maar.

Tot de afslag Staphorst over de snelweg gereden. Wat een schitterende boerderijen staan er toch in Staphorst, langerekt met de korte kant aan de weg en het houtwerk in felle kleuren geschilderd, voornamelijk blauw. En nog steeds zie je daar ook op een doordeweekse dag vrouwen in klederdracht.

In IJhorst gestopt en gekeken waar in de buurt een camperplek is. We wilden niet te laat stoppen want het is ivm Hemelvaart een lang weekend en dan zou het zomaar eens druk kunnen zijn.

Echte simpele kom je niet tegen in deze contreien dus zijn we naar De Moréne Hoeve gereden. Die zag er op de nkc-app wel goed uit. Gelukkig in het echt ook. Het is een kleine camping waar voornamelijk campers en een paar caravans staan (in totaal 19 plaatsen). We worden allervriendelijkst ontvangen en kunnen een plekje uitzoeken op een strook waar je aan alle kanten uitzicht hebt op het Drentse land.

Eerst zit er nog in ons hoofd om alleen te overnachten en morgen weer verder te gaan maar het was nou net de bedoeling om rustig aan te doen, te fietsen en niet kilometers te vreten. Dus we blijven 2 nachten!

De stoeltjes gaan naar buiten en de woensdagmiddagborrel kan beginnen. Het enige mechanische geluid dat we horen komt van een boer die het gemaaide gras aan het omschudden is. Verder stilte en vogelgeluiden.

Ik probeer een roofvogel te fotograferen maar moet wel weer wennen aan de P1000, dus die is jammer genoeg niet scherp er op gekomen.

Aan het begin van de avond hoor ik een, voor mij, onbekend vogelgeluid. Via birdNET kom ik er achter dat het een geelgors is. Als beloning zie ik hem ook nog zitten op een paaltje. En nog mooier ik krijg hem scherp op de foto.

Voor het kunnen opladen van de accu's van de fietsen hadden we een zwaardere omvormer nodig. Dit heeft ook nog een andere, lekkere bijkomstigheid.....

Vanaf nu drinken we nespresso-koffie. Heerlijk en geen geklooi meer met filters en uitmikken hoeveel koffie en water nodig is.

De rest van de avond genieten we van de rust, de ruimte, een mooie zonsondergang en de merels.

13 mei, Koekange

Vanmorgen kwamen we er achter dat de automatische gasontsteker van de boiler het niet doet. Vorig jaar na de winterstop hadden we hetzelfde probleem. Toen hebben we afgesproken om voor vertrek altijd te controleren of alles het zowel op gas, 220 als 12 volt doet. Tja...... Nog maar eens een keer in onze oren knopen, wie weet, onthouden we het.

Op de camperplek is ook elektriciteit, we moeten alleen de camper een stukje verplaatsen anders halen we de paal niet. De boiler doet het nu wel, we hebben warm water maar de kachel pomt geen warmte rond. We horen wel allerlei geluidjes maar de buizen blijven koud. We proberen ook nog een paar keer de automatische ontsteker maar die blijft dood.

We redden het de komende dagen wel zonder kachel, dus volgende week maar weer naar de monteur en dan meekijken waar zij al dan niet aan rommelen zodat we dat de volgende keer zelf kunnen oplossen.

Voordat we vanmorgen de camper verplaatsten hadden we zo ongeveer voor de deur een stel spreeuwen op bezoek.

Tijdens de koffie kijken we of er in de buurt vandaag, Hemelvaart, winkels open zijn. Gelukkig een Coop, hoeven we vanavond niet weer pannenkoeken te eten.

Ons eerste doel tijdens de fietstocht is Oosteinde.

Het grappige aan Oosteinde is dat het volgens één van de oudst bekende definities, in 1775 gebruikt door de Poolse astronoom Sobiekrajski, het snijpunt van Nederland is. Het ligt op het snijpunt van de diagonalen van de vierhoek van de vier extreme punten van Nederland. Dat wil zeggen het snijpunt van het oostelijkste, noordelijkste, zuidelijkste en westelijkste punt van Nederland.

Bij de kruising is niets te zien, zelfs geen ieniemienie klein bordje. We maken een paar foto's en besluiten naar Ruinen te fietsen.

We komen door Ruinerwold en sinds al dat gedoe met die vader en zijn kinderen heeft dat toch een beetje rare bijsmaak.

We slingeren heerlijk door het Drentse landschap, soms bos, soms weide, soms op wegen waar ook auto's rijden maar ook heel veel over fietspaden. En aangezien het toch wel een beetje bij Hemelvaart hoort om te fietsen en Drenthe vooral in trek is bij de oudere mens, is het een komen en gaan van allerlei tinten grijs. Maar het zonnetje laat zich regelmatig zien dus het is heerlijk fietsweer.

In het centrum van Ruinen zijn op het plein bij de kerk een paar horecazaken.

Het is er ontzettend druk, zelfs een fietsparkeerplekje is moeilijk te vinden. De doorloopsnelheid op de terrassen is gelukkig hoog dus we hebben vrij snel een tafeltje. Opvallend trouwens dat er maar weinig mensen zijn die een mondkapje ophebben als ze over het terras lopen. Personeel heeft er ook geen één op. Ze zijn wel alert of mensen zich inschrijven.

Na Ruinen fietsen we met een iets andere boog naar het dorp Koekange terug om daar boodschappen te doen.

Op de camperplaats is het ondertussen wat drukker geworden maar de plekken zijn zo ruim dat je allemaal heerlijk buiten kunt zitten. Er is wat minder wind dan gisteren en als we achter de camper gaan zitten, zitten we pal in de zon uit de wind.

We leggen de accu's aan de oplader, niet via de 202v maar via de camperaccu en de omvormer. Dan hebben we dat ook uitgeprobeerd. Het gaat prima. De fietsen op het rek zetten gaat steeds makkelijker, de hoes zit er ook al beter omheen...... We worden nog eens volleerd (:

Morgen vertrekken we hier en rijden naar ons volgende geografische doel, de grens bij Bad Nieuweschans; het meest oostelijke punt van Nederland.

14 mei, Uithuizen 151 km

Na de gebruikelijke werkzaamheden naar de eigenaresse om gegevens van ons goed door te geven. Wat is het toch fijn dat je tegenwoordig met een Tikkie kunt betalen. In de loop van de dag krijgen we een appje en heeft de camping gelijk het geld op de rekening staan.

Ik heb voor het eerst de TomTom op milieuvriendelijke route gezet. Ik weet niet wat er milieuvriendelijk is aan met een oude diesel door de mooie natuur van Drenthe te rijden maar het is wel precies een route die we graag willen. We slingeren alle kanten op, rijden nauwelijks over een drukke provinciale weg en zien Drenthe op haar mooist; bos, heide, weide, landbouw. En natuurlijk zie je nog steeds oranje grond, doodgespoten door gif. Hopelijk wordt dat toch snel echt een keer verboden, zonder mitsen of maren.

We komen door het dorp Westerbork. Daar moet je tegenwoordig moeite voor doen want er is een rondweg aangelegd. Tot een paar jaar geleden reed ik 1x per week met mijn moeder een dagje rond, zo kwamen we ook regelmatig in Drenthe. Toen liep de provinciale weg nog dwars door het dorp. Nu ligt daar een klinkerweg met veel ruimte voor voetgangers. We willen het dorp in om bij eten voor de lunch te halen.

Daarna rijden we door tot een we een leuk plekje vinden om ons brood op te eten. Het wordt een parkeerplaats midden in het bos waar Staatsbosbeheer een zandbak heeft aangelegd met daaromheen picknickmogelijkheden. We vinden het te fris om buiten te gaan zitten maar het uitzicht is zo al leuk genoeg.

We gaan op weg naar Bad Nieuweschans. Het blijft elke keer weer opvallend dat als je een provinciegrens over gaat het uiterlijk van boerderijen gelijk verandert. Niets glooiende overgang. In dit deel van Groningen zie je boerderijen met schitterende voorhuizen. Zelfs met versieringen, extra accenten. Je kunt zien dat het hier vroeger voor de herenboeren een goeie tijd was.

Als we in Bad Nieuweschans zijn zoeken we op maps hoe we bij het meest oostelijke punt kunnen komen. Op google geven ze de suggestie om via de snelweg Duitsland in te rijden, dan kom je op de grens vanzelf over het oostelijke punt. Maar ja, we hebben te maken met corona en kunnen niet zomaar de Duitse grens passeren. We rijden naar een industrieterrein dat langs de snelweg ligt en waar de grens precies langs loopt. We zetten de camper bij een tankstation en lopen, onder begeleiding van onder andere een tjiftjaf, het laatste stukje naar de grens. Ook hier staat geen markering maar gezien de borden kunnen we wel zien waar hier Duitsland begint.

Ook deze plek kunnen we afstrepen van onze bucketlist ;)

We overleggen waar we een camperplaats zullen zoeken. We willen dit weekend eigenlijk ook nog het noordelijkste punt van Nederland (Noordkaap) aantikken. Het is dan eigenlijk het handigst om al naar de omgeving van Uithuizen te gaan, zodat we morgen op fietsafstand van de Noordkaap zijn.

Vanmorgen waarschuwde de eigenaresse van de camping ons dat er veel campings etc volstaan ivm het lange weekend. En we doen nu iets wat we nog nooit gedaan hebben, we bellen naar een camperplek bij Uithuizen om te vragen of ze nog plek hebben. We hebben geen zin om aan het einde van de dag nog alle plekken af te rijden, zoveel is daar niet te vinden. Er is nog één plekje. Mazzel. We rijden weer verder over de milieuvriendelijke route en genieten van het noord-groningse landschap.

De camperplek, 'Oal Dyck' is net 3 weken oud. Het ligt in het buitengebied bij een voormalige boerderij. De eigenaresse had tijdens corona regelmatig vrienden met een camper op bezoek die haar hebben aangespoord om een camperplek aan te leggen. Met wat hulp is dat gelukt. Er ligt nu een mooi verharde plek voor 5 campers. (Ik realiseer me tijdens het schrijven dat ik helemaal geen foto van deze plek heb gemaakt. )

De vooruitzichten voor morgen zijn qua weer niet al te goed. We twijfelen nog wat we gaan doen. En dan vooral omdat de kachel het niet doet. Als het koud, kil en nattig wordt, is het niet echt aangenaam om na het fietsen in een koude camper terug te komen. We slapen er nog een nachtje over........

Om nog even een beeld te schetsen van het geslinger, we hebben vandaag over die 151 km bijna 5 uur gereden (tussenstops niet meegerekend). Dus dat was weer echt hobbelen over 's heeren wegen.

15 mei, Zutphen 232 km

Als we opstaan is het koud, kil, nat en somber. De vooruitzichten zien er niet best uit. Welke weer-app we ook bekijken het wordt er niet beter op. We besluiten om vandaag naar huis te gaan. Hebben app-contact met de eigenaresse en betalen in de loop van de dag via een tikkie het staangeld.

Naar huis wil niet zeggen rechtstreeks. De Noordkaap is ook met de auto te bereiken. Dus hobbelen we vanuit Uithuizen over smalle landbouwweggetjes en verschillende dijken overstekend naar de laatste dijk voor de Waddenzee. Die laatste valt alleen maar lopend over te steken.

Een paar schapen verwelkomen ons, zijn wat in verwarring door mijn wandelstok die verdacht veel op een herdersstok lijkt, maar gaan dan toch maar weer hun eigen gang. Er is geen hond die hen dwingt ons achterna te lopen.

Bovenop de dijk zitten twee vogelaars, beschut door een windscherm, naar het wad te turen. Op zoek naar die ene voltreffer. Ze voelen zich gestoord door ons bezoek en laten dat merken wanneer we ze groeten. We krijgen een minzaam knikje terug, hahaha. Echte die-hards. Aan de wad-kant van de dijk is het windstil en verder ook op vogelgeluiden na helemaal stil. Wat een verschil met de andere kant. Heerlijk om hier te lopen. Het is eb, of althans in ieder geval geen vloed.

De palen in het water zijn goed te zien en geven altijd zo'n mooi lijnenspel in het water. Ten oosten van ons zien we de Eemshaven.

Van daaruit varen er veerboten naar Borken, een Duits waddeneiland dat we vanaf de dijk in de verte in de mist zien liggen.

Bovenop de dijk staat na ongeveer 500 meter een kunstwerk, dat de Noordkaap markeert. Hier dus geen twijfel over het noordelijkste punt op het vaste land van Nederland. We genieten van het uitzicht naar beide kanten en lopen dan weer terug naar de camper.

De TomTom staat nog steeds op de milieuvriendelijke stand en dat houden we ook nog even zo. Onze volgende stop is Noordpolderzijl een buurtschap ten noorden van Usquart en ten zuiden van Rottumeroog. Het heeft de kleinste zeehaven van Nederland. Zijl is trouwens een spuisluis.

Het Zielhoes (sluishuis) heeft tegenwoordig een huiskamercafé. We zijn er voor 12 uur, dus het terras mag nog niet open.

Het weer is er ook niet echt na. Dan maar koffie in de camper (ook geen straf met onze nespresso (sorry voor de reclame)).

Ons volgende doel is Lauwersoog. Al vaak gelezen dat je daar zo heerlijk vis kunt eten. Hopelijk hebben ze ook daar (met dank aan Corona) een take-away, dan hoeven we de vis niet in de kou op het terras te eten maar lekker in de beschutting van de camper.

We rijden zo noordelijk mogelijk naar het westen en komen een paar kilometer voor Lauwersoog bij een weg die doordeweeks is afgesloten maar waar je in het weekend wel overheen mag. Het is een militair oefenterrein. Als we bij Lauwersoog aankomen is gelijk rechts het havengebied waar de veerboot naar Schiermonnikoog vertrekt en waar een aantal visrestaurants zijn. We stoppen bij de eerste de beste waar ook een parkeerplek is waar de camper op past. Wel zo handig.

Je kunt er zowel eten to go bestellen als op het terras gaan zitten.

We nemen de to go versie en eten heerlijk uit de wind verschillende gebakken vis en mosselen. Het smaakt prima.

Na de lunch rijden we via de Friese kant van het Lauwersmeer naar het zuiden. We plannen het zo dat we uiteindelijk weer in Drenthe uitkomen.

Ons eindpunt van de milieuvriendelijke route wordt Dwingelo.

Daar drinken we een kop koffie en zetten daarna de TomTom op de snelle stand. We zijn vanmorgen om 10 uur vertrokken van de camperplaats en het is ondertussen over vijven, naar Zutphen is het nog ruim anderhalf uur. Had Jos vanmorgen nog het idee dat we ruim op tijd thuis zouden zijn voor de Engelse cupfinal, nu kan hij met een beetje mazzel nog net de 2de helft zien.

Bij Zwolle rijden we een heel donkere lucht in. Het schijnt daar de tweede wolkbreuk van de dag te zijn. Voor ons gelukkig de eerste. Op wat spetters na hebben we geen regen van betekenis gehad vandaag. We hebben zelfs het zonnetje nog gezien. In Zutphen is het zo goed als droog. We parkeren de camper zo dat we de meeste spullen rechtstreeks vanuit de camper het balkon op kunnen tillen.

Ondanks de korte duur van deze vakantie was het heerlijk om even weg te zijn. We hebben kunnen oefenen met fietsen op- en afladen van de camper. Het gedoe met de hoes gaat ook steeds makkelijker. En het is leuk om Nederland met de fiets te ontdekken. Wat we wel hebben geleerd dat bij een volgende korte trip we eigenlijk op één plek moeten blijven staan. Anders is het de ene dag met de camper en de andere dag met de fiets rijden. Gewoon even 'bij de tent' zitten is er dan niet of nauwelijks bij. Maar dat stilzitten, niet te veel rijden, is en blijft een dingetje voor ons. We zijn en blijven kilometervreters.

Nog even een nakomertje.... Ook in de kop van Groningen zijn heel veel tulpenvelden. Met mijn moeder reed ik elk jaar de tulpenroute in de Flevopolder. Dat kan niet meer.  Blijft dan toch iets bijzonders om deze grote velden te zien. We wilden er met de fiets langs gaan rijden. Het werd met de camper. Als afsluiting van dit tripje een bloemengroet.....