Korte trips  in Nederland 2022

6 mei – 8 mei Hengelo Gld, camperplaats de Vlinder

Rondom Rozenburg

dinsdag 24 mei Zaltbommel

Normaal is het dinsdag=moederdag oftewel mijn vaste dag om naar mijn moeder toe te gaan. Deze week was dat gisteren. Ik moet vanmiddag naar de oorarts en dan wordt het teveel gevlieg en gedoe voor mijn moeder. Ik heb al maanden pijn in mijn oor terwijl er geen oorontsteking te zien is. Ook nu niet. Na uitvoerig onderzoek wil de arts een CT-scan, die zal worden ingepland.

We hebben voor deze week een bezoek aan Rozenburg op de planning staan. Een nichtje van Jos wordt 50 en dat gaan we vrijdag vieren met familie en vrienden. Toen ik het weekend naar camperplekken aan het kijken was, realiseerde ik me opeens dat het donderdag Hemelvaartdag is. Niet echt handig om dan op de bonnefooi iets te zoeken. We moeten tenslotte wel vrijdag in (de buurt van) Rozenburg staan.

Ik heb nog geprobeerd een plek op een camping te reserveren maar die zitten uiteraard helemaal vol. We besluiten toch met de camper te gaan en desnoods vrijdag op een parkeerplaats in Rozenburg te gaan staan.

We wilden eigenlijk morgen vertrekken maar omdat ik het eind van de middag al terug ben van de KNO-arts pakken we alsnog de laatste spulletjes in en vertrekken richting het westen. In Zaltbommel is een gratis CP aan de rand van de binnenstad (Parking De Beersteeg). We gokken er op dat daar nog plek is. Als we aan komen rijden lijkt het vol maar de cp bestaat uit 2 stroken. Op de 2de strook is nog één plekje, joepie!

We hebben de boodschappen voor het eten voor vanavond bij ons maar ik heb geen zin meer in koken, mijn pijp is wel een beetje leeg. Vlakbij de cp is een AH en een Lidl, hartstikke handig dus we halen wat broodjes en kaasjes. Ze hebben ook een koeling met kant en klaar vlees, zoals kippenvleugeltjes en gehaktballetjes. Die laatste zien er goed uit maar blijken bij thuiskomst echt niet te eten. Dus blijft het bij lekkere broodjes met franse kaas.

Sinds kort doen we elke avond een paar potjes rummikub. We hebben een mooie set uit Turkije maar die is nogal groot en zwaar dus hebben we voor in de camper een reissetje gekocht. Het is wat behelpen die kleine steentjes en rekjes maar het zal wel wennen. Het zit in ieder geval in een mooi blikje.

Woensdag 25 mei, Hoek van Holland

Er is voor de komende dagen storm en regen voorspeld. Gisteren op de weg naar Zaltbommel viel het nog mee. Nu richting Hoek van Holland is het goed te voelen. Af en toe regent het. Gelukkig valt dat mee. Gistermiddag kreeg ik de cruisecontrol niet aan de praat. Vreemd want een paar weken geleden, naar Holten, had ik geen enkel probleem daarmee. Nu twijfel ik of ik hem wel in de goede stand zet, dus de handleiding opgezocht maar doe niets verkeerd. Onderweg naar Hoek nog een paar keer geprobeerd, hij gaat wel aan maar pakt hem niet op. Geen man over boord maar het rijdt wat ontspannender.

We rijden via de A15 naar Rotterdam, een van oudsher bekende route. Jos komt uit Pernis dus toen we eenmaal een auto hadden hebben we deze weg heel wat keertjes gereden. Alleen vanaf Ridderkerk is wel eea veranderd. Nog grootser en megalomaner.

In Hoek van Holland heb je 2 (gratis) camperplaatsen. Eén aan de boulevard met uitzicht op de schepen die naar de 2de Maasvlakte gaan en één net achter de duinen op korte afstand van het strand (Parking Strandboulevard Rechtestraat). We rijden eerst naar de boulevard want bootjes kijken is hartstikke leuk, hebben we ook een keer gedaan toen we een huis aan het strand hebben gehuurd in Hoek. Maar de cp is vol en we hebben gelezen dat ze streng handhaven, dus we rijden naar de duinen. Daar is nog 1 goeie plek. Achteraf wel slim om daar te staan want het gaat zo hard waaien dat we uit ons hemdje waren gewaaid aan de boulevard.

Na de lunch haalt Jos zijn fiets van de camper en gaat boodschappen doen in het dorp. Ondertussen maak ik het eten, dat we gisteren al zouden eten, klaar, linzenkokossoep. Hoeft vanavond alleen nog maar warm gemaakt te worden.

Daarna maken we een wandeling door de duinen naar het strand. Het is echt weer voor de (kite-)surfers. Schitterend gezicht zoals de kitesurfers dansen in de lucht. Er staat zo'n storm dat we niet langs de zee gaan lopen, je wordt of op de heenweg of op de terugweg gezandstraald. Niet echt een fijn vooruitzicht.

We nemen een koffie bij een strandtentje waar we in een hoekje uit de wind nog even kunnen genieten van het schouwspel.

Op de terugweg horen we naast allerlei andere vogeltjes ook een nachtegaal vrolijk zingend in de duinen. We zien hem/haar niet maar genieten wel van de rimpelroos die volop in bloei staat. Het is een roos die  van oorsprong uit oost Azië maar tegenwoordig groeit het ook in de duinen in Nederland en België.

Donderdag 26 mei, Hoek van Holland

Jos gaat vanmorgen na het ontbijt eerst de toiletcassette en de vuilwatertank legen. Dat kan vlakbij op camping Hoek van Holland. We hebben tegenwoordig een handig steekkarretje dus het is geen zwaar gesjouw.

Hij ziet onderweg allemaal politie en beveiliging en langzaamaan staat de straat voor ons ook helemaal vol met auto's. Wat blijkt, op Hemelvaart is het de opening van het strandseizoen, dat gaat gepaard met een groots opgezette braderie, kinderkermis en een aantal festivals. Daar komen dus heel veel mensen op af, het staat vast met auto's en de rij met voetgangers blijft maar doorgaan.

We willen vandaag gaan fietsen. Tot vorig jaar had de RET een reguliere dienstregeling met een veerbootje tussen Hoek van Holland en de een aantal steigers/bedrijven op de 2de Maasvlakte. Deze lijn is wegbezuinigd maar er is sinds deze maand een particulier bedrijf dat heen en weer vaart tussen Hoek en Futureland op de 2de Maasvlakte. Dit is een uurtje varen en aangezien ze maar 1 boot hebben, vaart er dus maar 1x in de 2 uur een boot. Na wat gegoogel kom ik eindelijk een dienstregeling tegen. We moeten binnen een half uur de fietsen van het fietsrek afhalen, eten en drinken klaar maken en als een idioot, laverend door de drukte naar het aanlegsteiger fietsen. We zijn op tijd, het is even de vraag of iedereen er op past want het is druk met groepen fietsers/wielrenners die naar de overkant willen. Iedereen past, fietsen worden vastgesjord en dan is het genieten van het uitzicht.

We blijven buiten en ik kan nog net lekker een beetje uit de wind op een stoeltje zitten. We varen langs één van de grootste containerschepen ter wereld.

Ze zijn het schip aan het lossen. Daar komt geen mens meer aan te pas, de kranen worden bediend vanuit een controlekamer.

We varen ook langs een bedrijf dat windmolens voor op zee maakt. Het is allemaal zo giga groot. Heel fascinerend.

Op een eilandje waar we een paar jaar geleden nog zeehonden zagen liggen, is er nu geen één meer. Volgens de schipper zijn er al een tijdje geen zeehonden meer gesignaleerd in deze havens, hij weet niet waarom. Wel jammer, blijft altijd leuk om die koppies te zien.

Aan de overkant gaat ieder zijns weegs en dan kom je in een bizarre, grootse, stille wereld. Eén en al bedrijven maar niemand te zien. In verband met Hemelvaart zal het sowieso wel stiller zijn maar op een industrieterrein dat 24/7 doorwerkt is dat toch een vreemde ervaring. Het is schitterend aangelegd met ruime fietspaden, heel veel wegen met fly-overs maar ook veel groen.

Zelfs afgesloten stukjes natuurgebied. We lunchen bij een uitkijkpunt met uitzicht op de Slufter.

Daarna fietsen we om de Slufter langs de verschillende stranden van de Maasvlakte.

Op één van de duinen staat "De Zandwacht" een kunstwerk ontworpen door kunstenaarscollectief Observatorium. Het beeld heeft een oppervlakte van 20 bij 40 meter en een hoogte van 12 meter en is gemaakt van extra sterk zandkleurig beton.

Het is druk op de verschillende parkeerplaatsen, ook met campers. Je mag hier alleen jammer genoeg niet overnachten.

We fietsen weer naar Futureland.

Vanaf het terras kijken we we vanaf een andere kant op de fabriek die die grote windmolens maakt. Er wordt net een grote stalen buis op een schip geladen.

Het zonlicht valt op één van de wieken van de windmolen, het levert een onwerkelijk beeld op.

We drinken daar koffie en zijn mooi op tijd voor de boot terug.

Nog weer even genieten van het water en dan weer door de drukte naar de camper. Een Belg is zo aardig geweest zijn camper zo ongeveer in ons fietsenrek te parkeren, ik kan nog heel iets naar voren en dan met wat gewring en gedoe kunnen we de fietsen er weer op zetten. Er is alleen één probleem. Het (elektrisch te bedienen) fietsenrek slaat vast in de beveiliging. We krijgen hem met geen mogelijkheid helemaal omhoog. Gelukkig is hij al wel zo hoog dat we veilig kunnen rijden en dat het kenteken te zien is. Maar wel balen. Het is sowieso hartstikke druk op de cp, er staan nu ook campers in het midden van de parkeerplaats, gewoon een extra rij gemaakt. Ben benieuwd of de handhaving nu ook zo streng is of dat ze vandaag wel wat anders te doen hebben.

Gingen vanmorgen hele stromen voetgangers, fietsers en auto's richting strand nu komen ze allemaal terug. Eerst de ouders met kleine kinderen en later op de avond allemaal jongeren op de fiets. Het lijkt wel op zo'n slapstick-filmpje waarin mensen steeds rondjes blijven lopen/fietsen. Er komt geen eind aan.

Vlakbij de cp staat een viskraam. Ook daar is het hartstikke druk maar het is goed georganiseerd en we hebben binnen no-time verse kibbeling, goed gebakken frites en voor Jos nog een gefileerde makreel erbij. Het smaakt prima.

Daarna gaan de pootjes omhoog.

Vrijdag 27 mei, Rozenburg

Als we vanmorgen weg willen rijden blijkt dat één van de campers weggesleept moet worden. Het is nu met al die extra campers nogal krap. Gelukkig is de Belg achter ons al weg dus er is weer wat meer manoeuvreerruimte. Ik ga in mijn beste Duits even vragen of we in de weg staan. Blijken het Polen te zijn die geen woord Duits praten maar wel Nederlands. We overleggen even met de chauffeur van de sleepdienst en gaan als eerste weg. Die chauffeur is trouwens een hork want zet de sleepwagen zo neer dat ik er nauwelijks tussendoor kan. Ik raak iets, gelukkig alleen maar zijn spiegel en geen schade aan onze camper. Maar ik zal nog eens aanbieden om aan de kant te gaan.

Ik heb vanmorgen gegoogled naar een camperbedrijf in Hoek van Holland. Er is er één die campers maakt van Mercedesbusjes. Daar gaan we even langs om te vragen of zij een oplossing weten voor het fietsenrek. Ze hebben het hartstikke druk (zoals alle camperbedrijven) maar hij wil wel even meekijken. Uiteindelijk lukt het niet, we maken met een riem het plateau van het rek extra vast, mocht de veiligheidspal alsnog los schieten dan klapt het plateau niet naar beneden.

We halen in Maassluis wat te eten voor de lunch en rijden dan naar Rozenburg. In Maassluis staan is nu geen optie want de fietsen krijgen we niet van de camper (te hoog en te zwaar om te tillen) en de cp in Maassluis is te ver lopen van het feestje.

We gaan met de veerboot over en rijden naar een parkeerplaats vlakbij Mariska. Het is een redelijk groot plein waar ook mensen parkeren die bij de supermarkt moeten zijn. We staan mooi in een hoekje, staan auto's nog voetgangers in de weg dus dit wordt onze slaapplaats voor vannacht.

Na een hapje eten en even liggen op bed is het tijd om naar Mariska te gaan.

We hebben een ontzettend leuk feest. Vrienden hebben een Indisch cateringbedrijfje en die maken een heerlijke bbq klaar.

Zaterdag 28 mei, Zutphen

We slapen prima, af en toe komt er een auto langs racen en al vroeg ook wat tractoren maar gelukkig hebben we er geen last van. We hebben afgesproken dat we nog even een kop koffie gaan drinken bij Mariska. Alleen geen tijd afgesproken (hahaha). De poort is niet op slot en ook de achterdeur staat wagenwijd open. Maar verder niemand te zien...... Iedereen ligt nog in bed. De deur was voor het konijn open gezet. We drinken even gezellig samen koffie en gaan dan naar Brielle. We hebben besloten daar een wandeling te maken door de oude stad en dan naar huis te rijden. We hebben geen zin om vanavond nog ergens een plek te zoeken en dan toch morgen naar huis te moeten.

Brielle is een schitterend oud stadje, het is heerlijk weer (alleen nog wel steeds veel wind).

We lopen een paar uurtjes rond, drinken wat, eten wat en gaan dan terug naar de camper en rijden dan terug naar huis. Het waren heerlijke dagen.

PS..... We zijn vorige week gelijk met de camper naar Hanzestad Campers gegaan. Het was de zekering. Wij weten nu ook waar die zit.